Den där jävla Barbie och det västerländska idealet

Sen jag kom hit har Jenny frågat mig flera gånger varför jag är vit och hon är brun, varför hon har snea ögon och jag har runda och varför jag har ljust hår och hon mörkt. Det är befogade frågor, vi ser olika ut så det är klart att hon är nyfiken. Hade vi haft en kines som flyttat in hemma hos oss när jag var liten hade jag frågat samma. Skillnaden här är att Jenny frågar för att hon tycker att hon är ful jämfört med mig.
 
Jenny: Why do you have so big eyes?
Emma: Eh, I don't know. This is how I look.
Jenny: Why is my so small? Mine is ugly.
 
Eller så rör hon mitt hår och säger att det är vackert, men är tyst när jag säger samma om hennes. Samma sak med våran hud, hon känner på min hand och säger "white, and so soft, so beautiful" och sen så tittar hon på sin egen och säger "brown" med missnöjd min.
 
Nu säger jag inte att Barbie är grunden till all ondska (hälften borde väl räcka) men det har fanimej lagt grunden till det. Tänk efter. När var senaste gången ni såg en asiatisk Barbie? En asiatisk Disney prinsessa? En asiaisk docka? Det finns en mörkhårig Barbie (sing hallelujah för fan) och mörkhyade dockor (i begränsat utbud) men ingen asiatisk vad jag har sett. Dock kryllar det av bleka, perfekt blonderade anorektiska benrangel. Och dessa har Jenny överallt. På väskan, på pennskrinet, på täcket, i böcker, filmer, på muggar ja you name it. Varje gång hon ser en Barbie så suckar hon och säger "so beautiful". Hur tror ni det påverkar någon som är Barbies raka motsats, att endast se det som vackert? Att synonymt med vacker här är lika med vit? Hur påverkar det ens självförtroende och syn på skönhet?
 
Varför säger en sjuåring att hon är ful?
 
Jag brukar säga att jag är svag för asiater och att deras drag är det vackraste jag vet. Varje gång jag säger det så får jag alltid tillbaka "Är du seriös?" "Va, allvar?" "Vadå, alla asiater?". När jag berättade det för Liu så skrattade hon och även hon frågade om jag menade allvar och kunde inte förstå varför jag skulle föredra asiater framför "mina egna". Det säger ganska mycket om synen på skönhet här.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Alex

Måste börja med att säga att ungen verkar ju urgullig! Men alltså, HALLÅÅÅÅ? :O
Har du helt missat Mulan? Eller prinsessan Jasmine!(Aladdin)
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTPFKbqb-ZnLcGGoBQIWSyYAJ8GZ4v0z9Yt_0wceSKLRAXCmT8-Jg

Måste också säga att jag håller med dig ändå, det är sjukt. Det är ett helt galet skönhetsideal som byggts fram genom Barbiedockor och liknande, ännu värre är väl att det inte tas på allvar.

Ska också passa på att hålla med om att Asiater är snygga! ;)

Stor hiss på din blogg Emma! Hoppas du trivs och har det bra där borta, långt på andra sidan jorden! :)

Svar: Hon är underbar!
Du har en poäng, jag tänkte faktiskt på båda två men minns inte längre varför jag uteslöt Jasmine. Mulan däremot är en krigare (vilket jag visserligen älskar, heja jämställdhet och starka kvinnor inom Disney!) och inte en prinsessa, http://digitalwriting.pbworks.com/f/1195487165/New_DisneyPrincess_1280x1024.jpg

Därför syns hon ALDRIG här. Här existerar bara de sex Disney Prinsessorna, tyvärr.

Sist, tack så mycket!! Kul att höra att du gillar min blogg! :)
None None

2013-03-04 @ 19:06:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0