Förvirrad svensk i Beijing

Min fd. chef sa en gång att hon aldrig stött på någon som var mer förvirrad än vad jag är.
 
Det tog jag uppenbarligen med mig till Beijing.
 
1. Telefonen ringde och jag registrerar att det är kinesiskt nummer och svarar "Hej det är Emma". Många här kan ju svenska. Förvånad Rachel från Ecuador i andra luren.
 
2. På supermarketen här hittade jag Kung fu panda på en godispåse. Säger till Mamma Liu "Oh, that's swedish!". Glömde visst bort den lilla detaljen med att huvudrollen är en panda som 'bara' finns i Kina, kung fu är deras nationalsport, och eh tja, filmen utspelar sig i Kina. Men annars så är den svensk!
 
2. Åkte för första gången från familjen in till stan idag. Gick jättebra dit, Liu följde med mig på bussen och sen hittade jag själv på subwayen. Det gick jättebra som sagt. Tills jag skulle åka hem och insåg att jag varken visste adressen till familjen, vilken buss jag skulle ta hem, vart denna bussen gick och vart jag skulle hoppa av om jag nu hittade rätt buss.
 
Men jag kom hem till slut. En väldigt trevlig kvinna som kunde lite engelska hjälpte mig till bussen och sen fick mamman komma och hämta mig. Slutet gott, allting gott.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Du e för härlig! Var rädd om dig nu Emma! Nu ska jag gå och lägga mig :) godnatt!

Svar: Jag får höra den en del, Chao ching = var försiktig ;-)
God natt!
None None

2013-01-24 @ 00:09:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0