Det blev många första idag

Idag..
 
..hade jag min första kinesiskalektion. Bra mycket mer intressant och roligare än vad jag trodde det skulle vara. Har inte pluggat språk på två år så jag hade totalt glömt bort hur kul det är. Uttalet är väldigt svår, tecknena också såklart, men annars så verkar det hela vara rätt så logiskt. 
 
..beställde jag mat själv för första gången på en kinesisk restaurang. Det blev väldigt gott kan jag meddela. Att servitören kunde engelska och jag redan ätit där förut, samma mat, tycker jag inte spelar så stor roll.
 
..gick jag på bio alldeles ensam! Såg Jack Reacher, en typisk actionrulle men bra tidsfördriv. Visste inte innan jag gick in om den var textad eller dubbad, men det blev jag snabbt varse om. Kinesisk text, yeay! (Eller ja, särskilt snabbt varse blev jag inte, det tog tio minuter innan någon öppnade mun ens)
 
(Vill bara klargöra att jag inte gick helt ensam, det fanns faktiskt ett par andra kineser i salongen också, men de satt bakom. Bara så ni vet)
 
..åkte jag tunnelbanan hem utan att gå vilse en endaste gång. Det har aldrig hänt förut. Imorgon tänkte jag bocka av att åka in utan att gå vilse. 
 
..hade jag min första engelskalektion med Jenny. Vi läste ur hennes engelskabok och sen skrev vi alfabetet, jag har märkt att kunskaperna av dessa tjugosex bokstäver ibland är lite bristfällig. Vissa bokstäver skriver hon helt fel och vissa behöver bara en liten finjustering. Först trodde jag att hon hade svårt att skriva rätt, som kids i den åldern har, men sen upptäckte jag att det är hennes lärare som har lärt henne att det är så alfabetet ska se ut. Så jag förklarade att hennes lärare är dum i huvudet och har fel och det kan hon hälsa att hennes andra lärare har sagt. Punkt.
 
(Dock tror jag att lärarens q (som jag personligen skriver med ett kors, men faktiskt lärde henne att det inte ska vara) är på grund av att kinesiskans q ser ut så. Ska höra med min kineslärare sen hur det ligger till)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0