Hangzhuo - dag tre

Sista dagen av vår weekend spenderades med sovmorgon (jippie!) till nio, frukost och sedan ut på stan för att besöka en silkmarknad. Dumma jag trodde inte att det skulle vara någon shopping i staden (säger någon vacker natur så poppar inte klädbutiker upp som första tanken direkt) så jag tog inte med mig så mycket pengar, men det var så mycket fint där! Hittade flera underbara bebisklänningar, men eftersom jag inte vet hur mitt gudbarn kommer ut så köpte jag inget. (Skyll dig själv brorsan!) 
 
 
Lite bilder från dagen:
Silkesmarknaden del 1.
Silkesmarknaden del 2.
Fantastiska Liu ville köpa den högra toppen till mig. "You wear it at home!" Och ja ba "eeh.. nä alltså.. jag bor fortfarande hemma.. och alltså.. hur gött jag än må tycka att det är att gå runt näck, så har vi faktiskt gäster hemma ibland. Och.. eh.. nä. Ingen topp tack." Så för allas hälsas skull, köpte hon ett nattlinne och en scarf till mig istället. (Börjar känna mig en aning bortskämd här borta..)
 
Vi gick mest runt i kvarteret och tittade, åt lunch och åkte sedan tillbaka till hotellet för att checka ut. Strax efter  tog vi en taxi längre ut på stan för en tidig middag och sen cyklade Jenny, Liu oc Suzann runt sista två timmarna medans jag begav mig tillbaka till hotellet. Det blåste så galet mycket ute då och jag hade fått tråkiga nyheter dagen innan så mitt humör var inte helt hundra om jag ska vara ärlig.
 
Men, alltså, det jag ville komma till med att jag gick tillbaka, var alltså att jag gick. Ensam. Liu var tvärsäker på att jag skulle gå vilse, främst med tanke på att jag sov i taxin dit, men även för att vi åkt en bra bit. Men jag har faktiskt ett förvånansvärt bra lokalsinne utomlands. (Elin, Sandra och Jonna - Kuala Lumpur??) I mitt halvsovande tillstånd kände jag att vi svängde två gånger, plus vi var nära vattnet, så jag traskade på rakt fram i en halvtimme innan jag kände igen första reklamskylten (reklamskyltar och butiker får alltid stå för min orientering), testade höger, testade höger en gång till, och efter ytterligare en kvarts gång var jag framme. Piece of cake!
 
En väldigt förvånad, men lättad, Liu fick detta sedan bekräftat över telefon och kunde äntligen andas ut. (Jag sa att alla svenskar har ett superbt lokalsinne, så kom inte hit och förstör vårt fina rykte som jag byggt upp nu!)
 
End of the weekend! För att summera, om ni någonsin kommer till Kina - åk till Hangzhuo! Det är otroligt vackert och något man bör se innan man trillar av pinnen så att säga. (Men som sagt, ta taxi överallt för ni sabbar inte ryktet jag byggt upp nu!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0