härskarteknik och vad trött du ser ut!

Har tvättat två maskiner, sovit en stund och börjat läsa Elaine Eksvärds "Härskarteknik". Fantastiskt bra bok och ett uppvaknande för alla de gånger jag (precis som alla andra) hamnat i en situation som man inte vet hur man ska lösa eller vad som gick fel. Bland dessa avskyr jag när folk säger "vad trött du ser ut" eller "ja, du ser lite hängig ut..". Framförallt när de försvarar sig med att de bara menar väl, för faktum är att du kan inte svara "vad elakt sagt" eller "varför säger du så?" eftersom personen lätt kan vända det tillbaka med "vad tråkigt att du tar det så" eller "jaha, förlåt om du tog illa upp då". Det är en ren och skär, snyggt inbäddad, förolämpning.
 
Därför kör jag nu samma standardsvar till alla som säger det till mig.
"Gör jag? Tja, jag hade en fantastiskt roligt igår och har inte sovit en blund. Men du ser utvilad ut i alla fall!"
 
<

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0